13 sierpnia 2013

10 szwedzkich słów

Po raz kolejny usłyszałam ostatnio sugestię, by na blogu zamieścić zestaw podstawowych szwedzkich zwrotów, które mogłyby się przydać każdemu, kto wybiera się w swoją pierwszą podróż do Szwecji. 

źródło
Myślałam nad tym dość długo, ale ostatecznie trudno było mi dokonać selekcji. Bo przydać może się przecież wszystko. Od pozdrowień i podziękowań, przez nazwy produktów w sklepach po teksty ze znaków, szyldów, ostrzeżeń drogowych i rozkładów jazdy. A do tego są jeszcze inne ciekawostki! No i wymowa... Tyle tego, że starczyłoby na osobnego bloga (a im częściej zaglądam na blogi Marysi, która pisze o bułgarskim i albańskim czy do Marty i Marcina z Nocnej Sowy, którzy inspirują do nauki norweskiego, tym bardziej chodzi mi po głowy, że to jednak mógłby to być fajny pomysł...). Na razie mogę Wam na pewno polecić blog o języku szwedzkim Marty: Talar du svenska?, w ostatnim poście znajdziecie przydatną kolekcję słownictwa, na które możecie się natknąć planując zwiedzanie szwedzkie sztokholmskiego muzeum ABBY.

Szczególnie chciałabym Was zachęcić do zajrzenia na kanał YouTube TheSwedishLad i filmiki z serii 10 Swedish Words (już 28 z tej serii). Dziesięć słów z każdego odcinka prezentowanych jest po angielsku w niezwykle energiczny i dowcipny sposób - często chichoczę przy oglądaniu i naprawdę zazdroszczę autorowi pomysłów.

Na początek 10 słów, które przydadzą się z pewnością wszystkim łasuchom podczas ich wycieczki do Szwecji, kiedy trzeba będzie wybrać coś słodkiego do kawy:
 

Dziesięć słów z tematu "ubrania". Rozbroił mnie zupełnie sposób prezentacji odzieży:



Jako ciekawostka świetnie sprawdza się zestaw dziesięciu zabawnych szwedzkich słów:


I na koniec - dziesięć szwedzkich przekleństw. Nie oszukujmy się, to ta grupa słów, którą szybko podłapuje się w języku obcym. Znam wielu obcokrajowców, którzy z polskich słów znają tylko to na "k"...



Follow on Bloglovin

19 komentarzy:

  1. hahaha, dobre i rzeczywiście przekleństwa najbardziej się pamięta (pan na filmikach niezwykle sugestywnie przekazuje wiedzę:))
    Coś o tym wiem bo z wykształcenia też jestem filologiem - rusycystką.

    OdpowiedzUsuń
  2. Hah, chyba najlepsze przekleństwa! Genialne! Fajny ten pomysł z 10 słówkami. Cóż na pewno potrzeba by osobnego bloga, ale co jak co jestem pewna, że poradziłabyś sobie z nim!

    OdpowiedzUsuń
  3. O, wspominasz o Nocnej Sowie, uwielbiam ją! Tyle już słówek i zwrotów załapałam dzięki tej stronie, świetna sprawa.

    Przekleństwa po szwedzku są bardzo przyjemne :D

    OdpowiedzUsuń
  4. hahaha !!! uwielbiam !!!! :D zakochałam się w tym facecie !!! :D genialne !!!! :D "send me an mail and I will send you a book" - kocham jego akcent :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pocieszne! Przyznaje, ze uwielbiam szwedzkie i norweskie przeklenstwa, sa tak cudnie melodyjne :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetne :) Nie znałam wcześniej tych filmików.
    Ps. Bardzo ładny, nowy layout bloga! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Podoba mnie się :D No dobra, nie ukrywam, że zaczęłam od ostatniego filmiku :DDD Chyba nauczę się przeklinać po szwedzku, zawsze to bezpieczniej sobie mamrotnąć po szwedzku niż po polsku np. w urzędzie :D
    btw, uwielbiam nowy nagłówek :)
    xoxo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i będziesz do urzędników FAN, FAN, FAN cisnęła? :D Jeszcze sobie pomyślą, że ich podziwiasz :D

      Usuń
  8. Po pierwsze - rewelacyjna nowa szata graficzna :).A filmiki zachęcają do nauki szwedzkiego. Nie wiem od czego to zależy, ale fakt jest taki, że przekleństwa najłatwiej wchodzą do głowy :)

    OdpowiedzUsuń
  9. A swoja drogą, nominowałam Cię do LBA, szcegóły u mnie :)
    xoxo

    OdpowiedzUsuń
  10. człowiek to się całe życie uczy :)

    OdpowiedzUsuń
  11. A propos przekleństw to polecam serie filmów Furious Pete na yt. Można się popłakać ze śmiechu, jak już opadnie pierwszy szok po ilości brzydkich słów ;) - https://www.youtube.com/watch?v=FTgT-IU--zM&feature=c4-overview-vl&list=PLB23B3D17C5492D86

    OdpowiedzUsuń
  12. Filmiki są świetne, a jeszcze lepsza jest nowa szata graficzna bloga.

    OdpowiedzUsuń
  13. Hej!
    Dzięki za info o filmikach bo nie wiedziałam, że coś takiego istnieje.
    Mam nadzieję, że ''w lepszych czasach'' jak znowu przysiądę do szwedzkiego, to będę właśnie z takich materiałów korzystać.

    Pozdrawiam!
    Lasubmersion

    OdpowiedzUsuń
  14. Świetny jest ten kanał, kiedyś na niego trafiłam podczas buszowania na yt i nie mogłam się oderwać, a i teraz z przyjemnością oglądam je kolejny raz. :) Fajne jest to,że coś tam się zawsze z tego zapamięta właśnie dzięki formie, w jakiej to wszystko jest zrobione. Extra pomysł.:D

    OdpowiedzUsuń
  15. Przekleństwa w języku szwedzkim brzmią całkiem sympatycznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha, dokładnie to samo powiedział mój niemiecki znajomy o polskich przekleństwach:P a z jaką pasją je wykrzykiwał :D

      Usuń
  16. Jävlar! De är ju skit bra!

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...