14 marca 2016

Helsinki śladami Tove Jansson - post gościnny


W lutym wybrałam się na tematyczną wycieczkę do Finlandii, poświęconą Tove Jansson i Muminkom. Odwiedziłam muminkowe muzeum w Tampere, dotarłam do domów, gdzie mieszkała Tove, a potem spędziłam cały dzień w lunaparku w towarzystwie postaci z książek. Helsinki urzekły mnie swoją architekturą, którą określiłabym jako "nienachalną" i panującym tam zaskakującym jak na stolicę spokojem. W tak napiętym programie zabrakło mi jednak dalszego wędrowania śladami artystki. Taką wycieczkę odbyła za to Ania, która jest autorką dzisiejszego gościnnego wpisu.

To nie jedyna ciekawa podróż, jaką odbyła Ania. Co więcej, nie jedyna, z której przywiozła interesującą fotograficzną relację (zobaczcie tylko tę próbkę magicznych, klimatycznych zdjęć ze Szwecji, do których czasem zaglądam, gdy zaczynam tęsknić za Północą). Zdjęcia Ani (za jej zgodą, oczywiście!) nie raz lądowały jako moja tapeta na pulpit komputera. Na jej stronie znajdziecie portrety, reportaże z podróży i mnóstwo złapanych w kadr pięknych codziennych momentów. W dzisiejszym wpisie, który ze Szwecją łączy postać Tove Jansson i język, którym się posługiwała, Ania zabierze Was na niekonwencjonalny spacer po Helsinkach. Gotowi? Przeczytajcie sami:



Dwa lata temu zdecydowałam się na wyprawę dookoła morza, co spowodowało, że w końcu odwiedziłam nie tylko znane mi dobrze Kopenhagę i Sztokholm, ale też fińską stolicę, do której przez dłuższy czas nie udawało mi się dotrzeć. Nie mogłam trafić lepiej, jako że był to akurat czas setnej rocznicy urodzin Tove Jansson, w całym kraju z tej okazji organizowane były różne wystawy i wydarzenia, a największe z nich właśnie w Helsinkach - wystawa prac Tove w galerii Ateneum. 

Niestety nie będzie tu zdjęć z samej wystawy, fotografowanie jej było zabronione, zrobiłam tylko jedno zdjęcie w głównym Hallu. 



Do Helsinek dotarłam jednak w poniedziałek, co oznaczało że na wizytę w Ateneum musiałam poczekać do następnego dnia. Nie wiedziałam nic o mieście, znałam je tylko z kilku napotykanych wcześniej zdjęć, byłam zupełnie nieprzygotowana, ale nie planowałam też poszukiwania zabytków. W kieszeni miałam za to "mapę Tove", przygotowaną z okazji setnej rocznicy urodzin, z najważniejszymi punktami w których toczyło się jej życie. 


autorami mapy wraz z legendą są Heidi Ettanen i Jonas Forth 


1. Tove Jansson’s childhood home, where the family lived during the years 1914-1933 (Luotsikatu 4) 
2. Tove used to play by the Uspenski Cathedral and the park next to it will soon be named Tove Jansson park. (Kanavakatu 1) 
3. Tove used to go skating on the ice and later on this was also the place from where the ferry to Pellinge departed (Halkolaituri dock at Pohjoisranta) 
4. Market Square, Helsinki 
5. The water fountain Lek II / Vattennymfer by Viktor Jansson can be found at the Esplanadi Park. Tove Jansson stood as model for the larger mermaid. 
6. The water fountain Hejsan / Snålskjuts by Viktor Jansson (The western part of Esplanadi Park next to Svenska Teatern) 
7. Tove Jansson’s studio where she lived from 1944 until she passed away in 2001. Tuulikki Pietilä alos had a studio in the same building. (Ullanlinnankatu 1) 
8. Tove’s elementary school (now The Design Museum at Korkeavuorenkatu 23) 
9. The Observatory - a place to see comets (Kopernikuksentie 1) 
10. Tove studied at the art school that is now known as Ateneum from 1933 to 1937 (Kaivokatu 2) 
11. The statue Sjöjungfru by Viktor Jansson. Tove Jansson is said to be the model for the statue. (The inner yard at South Esplanadi 22) 
12. Tove Jansson was laid to rest at Hietaniemi cemetery. You can find her grave next to the old chapel (Mechelinkatu 2) 
13. Lallukka Artists’ Home, where the Jansson family lived from the early 1930s. Tove moved to her own studio in 1944 (Apollonkatu 13) 
14. The Convolvulus statue by Viktor Jansson (In Kaisaniemi Park behind the National Theatre) 
15. The Arvid Mörne memorial by Viktor Jansson (The corner of Itäinen puistotie and Ehrenströmintie close to Kaivopuisto) 

Centrum Helsinek jest idealne do pieszych wędrówek, ale miałam na nie tylko dzień, więc nie udało mi się odwiedzić wszystkich punktów z mapy. Przede wszystkim chciałam odwiedzić cmentarz i domy Tove, starałam się odnaleźć też rzeźby jej ojca, choć nie w każdym miejscu mi się to udało. Poza pracownią Tove miejsca te nie są w żaden sposób oznaczone, bardzo łatwo można je więc przeoczyć. Oto jednak kilka zdjęć z mojego spaceru po Helsinkach śladami Tove: 


Fontanna Lek II / Vattennymfer (Zabawa II, Nimfy wodne) autorstwa Viktora Janssona, ojca Tove. Znajduje się w parku Esplanadi. Tove była modelką dla większej syreny
mapa punkt 5 



Rzeźba Sjöjungfru autorstwa Viktora Janssona na wewnętrzny dziedzińcu budynku przy południowej Esplanadi 22. Tove Jansson najprawdopodobniej także i tu była modelką. 
mapa punkt 11 



Dom rodzinny Tove, w którym mieszkała w latach 1914 - 1933, Luotsikatu 4 - 
mapa punkt 1 



Okolice szkoły podstawowej, do której chodziła Tove, dziś Muzeum Designu przy Korkeavuorenkatu 23
mapa punkt 8 



Dom Artystów Lallukka, gdzie rodzina Jansson mieszkała od wczesnych lat 30., Apollonkatu 13
mapa punkt 13 



Studio Tove, w którym mieszkała od 1944 roku do swojej śmierci w 2001 roku. Jej partnerka, Tuulikki Pietilä miała studio w tym samym budynku, Ullanlinnankatu 1
mapa punkt 7




Niestety nie miałam okazji zajrzeć do środka, jednak jeśli jesteście ciekawi jak wyglądało studio Tove, wystarczy odwiedzić tę stronę. 



Grób Tove (i jej rodziny) na cmentarzu Hietaniemi, Mechelinkatu 2 
mapa punkt 12






Zdecydowanie polecam taki spacer każdemu kto uwielbia Tove, w połączeniu z wcześniejszą lekturą jej biografii mogłam choć odrobinę poznać miasto z jej perspektywy. Do tego niesamowita wystawa - lepszej wizyty w Helsinkach nie mogłam sobie wymarzyć. 

Tymczasem w styczniu tego roku w Muzeum Sztuki (Helsinki Art Museum) otworzono pierwszą w Finlandii stałą wystawę prac Tove, teraz więc każdy moment jest dobry, by odwiedzić tę północną stolicę!

2 komentarze:

  1. Jak pięknie! Helsinki wiosną/latem, Tove Jansson i do tego jeszcze takie zdjęcia! Chętnie sama odbyłabym taką wycieczkę!

    OdpowiedzUsuń
  2. na pewno odwiedzę kiedyś Tove i jej Muminki. Helsinki, jak wszystkie Skandynawskie miasta, są przepiękne.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...